Raide-Jokeri tuo uuden luvun Leppävaaran yli 100-vuotiseen raideliikenteen tarinaan

Ke 20.5.2020 - 08:56
Raide-Jokeri tuo uuden luvun Leppävaaran yli 100-vuotiseen raideliikenteen tarinaan
Raide-Jokeri tuo uuden luvun Leppävaaran yli 100-vuotiseen raideliikenteen tarinaan

Sellon seutu on toiminut merkittävänä liikenteen solmukohtana jo pitkään. Ensimmäinen asemarakennus rakennettiin Leppävaaraan yli sata vuotta sitten, vuonna 1907. Tämän jälkeen liikenne on kasvanut entisestään lisääntyneen asutuksen, Kehä I:n, Leppävaaran kaupunkirajan ja vuonna 2005 valmistuneen Sellon toisen vaiheen laajennuksen seurauksena.

Tänä päivänä Leppävaarassa tehdään eniten joukkoliikenteen vaihtoja heti Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan aseman jälkeen. Arkisin Leppävaarassa vaihdetaan kulkupeliä lähes huimat 50 000 kertaa vuorokaudessa.

Raide-Jokeri kurvaa Sellosta itään

Pääkaupunkiseudun joukkoliikennevälineet saavat kesällä 2024 tervetulleen lisäyksen, kun uusi Raide-Jokeri -linja valmistuu. Raide-Jokeri on Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välille rakenteilla oleva noin 25 kilometriä pitkä pikaraitiotie, jonka pysäkeistä kuusi sijaitsee Leppävaarassa ja yksi aivan kauppakeskus Sellon seinustalla. 

Raide-Jokerin hauska nimi muodostuu sanoista “joukkoliikenteen kehämainen raideinvestointi”, ja se kuvaa hyvin myös tulevaa reittiä. Raide-Jokeri korvaa nykyisen runkolinjan 550, mukaillen samaisen bussin polkua. Erittäin vilkkaalla bussilinjalla 550 matkustaa nykyisin jopa 40 000 henkeä vuorokaudessa. Raide-Jokerilla on ennustettu tehtävän vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa, ja suunta siitä on edelleen vilkastumaan päin.

Leppävaaran ja Sellon liikennöinti tulee helpottumaan poikittaissuunnassa ja idästä päin merkittävästi, kun Raide-Jokeri valmistuu. Raide-Jokerin myötä Otaniemestä hurauttaa Selloon vain 13 minuutissa, eli jopa 10 minuuttia nykyistä bussilinjaa nopeammin. Matka Leppävaarasta Oulunkylään tulee viemään noin 28 minuuttia.

Tulevaisuuden Leppävaara

Raide-Jokeri lisää selkeästi mielenkiintoa Leppävaaran aluetta kohtaan myös yleisellä tasolla, kertoo Leppävaaran alueen projektijohtaja Mika Rantala Espoon kaupungilta. Hyvillä liikenneyhteyksillä on suora syy-seuraussuhde koko alueen kehittämiseen. Konkreettisimmillaan tämä tarkoittaa lisää asuintilaa ja työpaikkoja.

Sellosta katsottuna junaradan toiselle puolelle Läkkitorin ympäristöön on tarkoitus rakentaa useita korkeita rakennuksia asuin- ja toimitilakäyttöön. Radan pohjoispuolelle ollaan kaavoittamassa asuntoja noin 700 uudelle asukkaalle, työskentelytilaa kolmen ison toimistalon verran ja noin 200 huoneinen hotellirakennus.

Nykyiseltään Leppävaaran asemalla sijaitsee bussiaseman lisäksi Suomen suurin julkisen liikenteen sähköbussien latausjärjestelmä, sekä paikallisjunan vilkas pysäkki. Raide-Jokeri monipuolistaa näitä julkisen liikenteen yhteyksiä entisestään. On hienoa, että Selloon pääsee jatkossa joukkoliikenteen avulla entistäkin useammasta eri suunnasta. 

Siltaa pitkin Selloon

Myös Sellon välittömässä läheisyydessä oleva Leppävaaran asema tulee muuttumaan matkakeskusmaisemmaksi. Mika Rantala Espoon kaupungilta kertoo suurimman muutoksen olevan uusi asemasilta, joka toteutuessaan mahdollistaa lämpimät joukkoliikenteen odotustilat, sekä luo uuden yhteyden pohjoisen ja eteläisen Leppävaaran välille. Näin ollen myös jalankulkijat pääsevät siltaa pitkin Pohjois-Leppävaarasta suoraan Selloon ja Viaporintorille. Myös Selloon rakentuu tämän myötä pieni laajennusosa aseman suuntaan. 

Uusien julkisen liikenteen mahdollisuuksien sekä Turuntien siirron myötä Leppävaaraan syntyy enemmän käveltävää keskustaa. Näin ollen myös Sellon ympäristö muuttuu yhtenäisemmäksi ja kaupunkimaisemmaksi.

Espoon ja erityisesti Leppävaaran kehitystä voi tutkia kokonaisuudessaan asemakaavaehdotusta kuvaavasta kartasta. Uusi asemakaava tulee toteutuessaan muuttamaan koko Leppävaaran kaupunkikuvaa ja siluettia.